Terug naar het overzicht

Stagiaire Rosanne wil kennis over molens vergroten

Onze stagiaire Rosanne is inmiddels een eind gevorderd met haar onderzoek. Ze verdiept zich in de toekomst van het molenambacht. We hebben heel wat prachtige molens in de gemeente Alkmaar, maar zonder molenaars kunnen ze niet draaien. Het tekort valt nu nog mee, maar veel molenaars zijn op leeftijd en er komen weinig jonge molenaars bij. Toch is dat niet waar Rosanne zich op gaat richten voor haar eindproduct: “Ik krijg steeds beter in het vizier wat dat wordt. En ik wil beginnen met een enquête onder de volgers van Erfgoed Alkmaar op de sociale media.”

“Ik krijg steeds beter in het vizier wat het eindproduct wordt,” vertelt Rosanne Duivestein, die voor haar opleiding aan de Reinwardt Academie stageloopt bij Erfgoed Alkmaar. “Ik had natuurlijk eerst heel erg de focus op het probleem van de leeftijd van de molenaar. Er moeten meer jonge molenaars komen. Dus dan is de eerste gedachte dat je je daarop moet richten. Maar vooral door gesprekken in mijn omgeving, ontdekte ik dat er misschien nog iets anders aan de hand is. Want wat weten we nou eigenlijk in het algemeen over molens? Je ziet molens staan in het landschap en je ziet ze ook draaien. Maar wat weet je van verhaal erachter? Hoe de molen werkt? Maar ook dat de molens er mede voor zorgen, of zorgden dat we kunnen wonen waar we wonen. Dat besef is een beetje weggevaagd. Dat maak ik ook op uit de gesprekken die ik heb met molenaars. Mensen gaan het pas inzien als ze een keer een molen bezoeken.

Kennis vergroten

Dat deed mij besluiten om me daar meer op te gaan richten. Het vergroten van de algemene kennis over molens, is de basis. Trouwens wel toepasselijk in het jaar dat we 450 jaar Leeghwater vieren.”

(Tekst gaat verder onder de foto)

Social media strategie

“Ik heb mijn voorlopige ideeën gepresenteerd aan het monumententeam van de vakgroep Erfgoed en de reactie was positief. Eén van de dingen die ik in gedachten heb, is het maken van een social media strategie. Dat was een tip van een molenaar die ik interviewde. Zij waren zelf actief geworden op de social media en merkten dat het aanslaat. Er komen sindsdien meer mensen naar de molen.”

Je gaat dus niet gericht op zoek naar nieuwe molenaars?

“Nee, daar heb ik inderdaad bewust voor gekozen. Ik heb het idee dat het meer zin heeft om een grote doelgroep te bereiken met leuke berichten over molens. Als je die grote groep bereikt, dan zit die kleine groep die misschien zelf molenaar wil worden, daar altijd wel in. Dat is handiger dan heel erg je best doen om te proberen specifiek die mensen te bereiken die misschien wel molenaar willen worden. Bovendien doen het Gilde van molenaars en stichting de Hollandsche molen dat ook al. Zij gaan echt gericht op zoek naar jonge molenaars.

Molenaars werven is op zich ook niet het doel van de sociale media van Erfgoed Alkmaar. Zij willen het erfgoed onder de aandacht brengen, waaronder de molens. Die kunnen niet draaien zonder molenaars, dus die zijn heel belangrijk, maar het gaat om de molens in het landschap. En het is belangrijk dat ik met mijn product ook aansluit op het doel dat Erfgoed Alkmaar heeft met de sociale media.”

Voel je je nog steeds thuis in het Erfgoedteam?

“Ja, heel erg. Vooral het feit dat ik bij alles wordt betrokken, ook de dingen die buiten het onderzoek vallen. De begeleiding is ook ontzettend goed. Er is altijd ruimte voor mijn vragen en ze bieden vaak aan om mee te lezen. Mijn struikelblok is alleen dat ik het heel moeilijk vind om om hulp te vragen. Dat is nog wel een leerpuntje…”

Maar binnenkort dus meer aandacht voor molens op de social media van Erfgoed Alkmaar?

“Ja, daar zijn we over in gesprek. Ik wil een social media strategie maken en opstarten. En er vervolgens voor zorgen dat Erfgoed er zelf mee door kan gaan, een toekomstbestendig eindproduct dus ook.”

Enquête

“Maar ik zou willen beginnen met een enquête. Ik ben nieuwsgierig wat mensen al van molens weten en wat ze zouden willen leren via de social media van Erfgoed Alkmaar. Bijvoorbeeld in de vorm van een rubriek. In aansluiting op ‘Detail op dinsdag’ en ‘Vondst op vrijdag’ zou die rubriek dan ‘Molenmaandag’ kunnen heten…”

Is jouw eigen interesse voor molens ook gegroeid door hier zo in te duiken?

“Ja, zeker wel. Niet dat ik nu zelf molenaar wil worden, hoor. Dat kan ook niet, want ik ben helemaal niet technisch en heb bovendien ontzettende hoogtevrees. Ik was bij het Rode Hert, een stellingmolen, waar je dus op de eerste verdieping naar buiten kunt. En zelfs dat vond ik al eng.”