Ruben de Smidt sluit stage af met cursus fotogrammetrie aan collega’s
Inmiddels zit de stage van Ruben er alweer op. De afgelopen maanden liep Ruben de Smidt stage bij de monumentenspecialisten van de vakgroep Erfgoed. Onderdeel van zijn stage was het team helpen bij de opstartfase van het digitaliseren van erfgoed. Daarvoor kwamen zijn IT-achtergrond en zijn hobby fotografie prima van pas. Voor zijn vertrek zorgde Ruben er nog wel even voor dat het team zelfstandig verder kan met het project: “Ik heb net een cursus fotogrammetrie aan de collega’s gegeven.”
“Fotogrammetrie betekent eigenlijk dat je met foto’s 3-D modellen maakt. Wij gebruiken daar het programma Reality Capture voor. Dat werkt met referentiepunten. Het programma zoekt eigenlijk steeds dezelfde referentiepunten, op foto’s van hetzelfde voorwerp, gemaakt uit verschillende hoeken. Het resultaat is uiteindelijk een soort bouwpakketje dat je als het ware in elkaar vouwt, maar dan virtueel.”
“En het voorwerp kan van alles zijn. Van een kerkgebouw tot en met bijvoorbeeld de beerput die de archeologen afgelopen najaar bij de Waagtoren hebben blootgelegd.
Ik ben me tijdens mijn stage in dit onderwerp gaan specialiseren op verzoek van het erfgoedteam. Mijn IT-achtergrond en mijn hobby fotografie vormden daarvoor een ideale combinatie. Ik had zelf nog geen ervaring met fotogrammetrie toen ik aan de opdracht begon, maar ik kreeg de vrije hand om het allemaal uit te zoeken. Met als gevolg dat ik dus vijf maanden later een workshop kon geven aan het team, zodat ze er zelf mee aan de slag kunnen.”
Van welke monumenten heb je al 3D-modellen gemaakt?
“Het eerste gebouw waar ik fotogrammetrie op heb toegepast, was de Accijnstoren. Dat was een mooi onderwerp om mee te beginnen, omdat het een vrijstaand gebouw is, niet te groot en lekker vierkant.
Vervolgens heb ik ook de beerput bij de Waagtoren en het kerkje De Terp in Oudorp gedaan. Ook molen de Eendracht in de Bergerhof heb ik op die manier in beeld gebracht, al was dat nog best lastig met de wieken. En natuurlijk het pand aan de Oudegracht waar het team bouwhistorisch onderzoek heeft gedaan.” (zie de video’s op Instagram, Facebook en YouTube).
Het Grote Raam
“Ik ben ook bezig geweest met het Grote Raam in de Grote Sint Laurenskerk maar dat is nog een verhaal apart. Het is namelijk een stuk lastiger omdat je er niet omheen kunt vliegen met de drone. Ik heb er wel bijna 2500 beelden van. Maar, omdat ik dus niet van alle kanten foto’s kon nemen, zal ik bepaalde referentiepunten handmatig moeten toevoegen en dat is nog wel een klusje.”
Tijdrovend
“Sowieso gaat er wel veel tijd in zitten als je van zoveel mogelijk monumenten en archeologische ontdekkingen 3-D modellen wilt maken.
Voor de Accijnstoren bijvoorbeeld, ben ik om te beginnen al twee uur bezig geweest om met behulp van de drone foto’s te maken. Vervolgens ben ik aan de slag gegaan met de computerberekeningen. Dat moest ik thuis doen, omdat de gemeente niet over een computer beschikte die sterk genoeg was. Die is inmiddels wel in bestelling.”
Waarom is het handig om 3D-modellen te maken en op die manier monumenten en ander erfgoed te digitaliseren?
“Om te beginnen is er een verplichting voor de gemeente om monumenten te inventariseren. En datzelfde geldt voor de archeologische vondsten. Er zijn ontzettend veel vondsten in het archeologisch depot en die moeten allemaal gedigitaliseerd worden.
Daarnaast helpen de 3D-modellen je ook om grip te hebben op een monument. Aan zo’n 3D-model kun je al heel veel zien, zonder dat je er meteen langs hoeft te gaan.”
Je doet de studie architectuur en je stage was een beroepsoriënterende stage. Zonder opdracht vanuit de opleiding, maar je ging dus wel in op het verzoek van het team om aan de slag te gaan met fotogrammetrie. Heeft dat ook iets opgeleverd voor jezelf?
“Nou, ik vond het sowieso al erg leuk om te doen. Maar het was ook de moeite waard om me hierin te verdiepen, want fotogrammetrie is zeker ook interessant voor de architectuur. Als je je ontwerp bijvoorbeeld kunt plaatsen in een 3D-model van de omgeving, kan dat enorm behulpzaam zijn voor je ontwerp. Het is een bepaalde denkwijze waarbij fotogrammetrie en laserscans eigenlijk steeds vaker bij elkaar komen.”
Je stage zit erop. En nu?
“Eerst ga ik mijn studie afronden, dat duurt nog ongeveer een jaar. Als ik dan helemaal voor de architectuur wil gaan, moet ik daarna nog drie jaar doorstuderen. Maar dat is dan meteen ook weer heel veel theorie en daar zie ik ook wel tegenop.
Daarom zit ik ook te denken aan een combinatie van architectuur en kunstgeschiedenis. Antwoorden krijgen op vragen als: waarom ontwerpen we eigenlijk? En waarvoor? En waarom maakten ze vroeger zulke rijke bouwwerken en nu vooral betonnen dozen?
Het kan ook zijn dat ik gewoon aan het werk ga en parttime verder studeer. Voor bouwkundig tekenaar bijvoorbeeld. Maar wat ik nu gedaan heb voor de gemeente Alkmaar vind ik ook eigenlijk wel heel erg leuk. Stel dat je dat professioneel zou kunnen doen en op die manier altijd in contact zou zijn met monumenten…”
En nu? (nummer 2)
Vlak voor het versturen van deze nieuwsbrief veranderde plotseling bovenstaand antwoord op de vraag ‘En nu?’ Ruben: “Ik ben parttime in dienst gekomen als werkstudent in de functie specialist digitaal erfgoed. Mijn studie afronden blijft prioriteit nummer 1, maar ik vind het superleuk dat ik daarnaast officieel mag doorgaan met iets wat ik echt heel leuk vind! En ik mag dus in dit team blijven, daar ben ik ook ontzettend blij mee!”
